mandag 25. oktober 2010

Vanilje pannacotta med hvit sjokolade og bjørnebær coulis

Til dessert i går lagde jeg vanilje pannacotta med hvit sjokolade og bjørnebær coulis. Det var lenge siden jeg hadde lagd det og var litt usikker på om det kom til å bli vellykket. Men jeg prøvde og Espen elsket den. Selv er jeg forkjølet og smaken var ikke helt tilstede, dessverre.

Panna cotta betyr kokt fløte og denne desserten kommer fra vakre Italia. Det finnes hundrevis av oppskrifter på pannacotta, men jeg bruker en veldig enkel oppskrift som jeg synes er veldig god:

PANNACOTTA:
1 liter kremfløte
3 gelatinplater
4 ss sukker

Som smak på pannacottaen kan du velge akkurat det du vil. Melkesjokolade, hvit sjokolade, vanilje, lime, bringebær, appelsin osv.. Utenom kiwi hvis jeg husker riktig. Bruker du kiwi får den ikke riktig konsistens.

Denne gangen hadde jeg med vanilje og hvit sjokolade. Har aldri prøvd med de smakene før, men det ble veldig godt.

Jeg brukte 1 vaniljestang og 100g hvitsjokolade, og i tillegg 1 ekstra gelatinplate.

Slik gjør du pannacotta:
Legg gelatinplatene i kalt vann for å bløte de opp. Den vaniljestangen i to og skrap ut frøene. Ha vaniljestangen med frøene i en kjele med fløte, sukker og sjokoladen. Kok opp og rør godt, ofte.
Ta litt av den varme fløteblandingen og pisk inn gelatinplatene, og pisk dette inn i hele fløteblandingen. Ha det i glass, former eller en stor glassbolle og sett det i kjøleskapet til det stivner. Jeg brukte mine Rosendahl vannglass.

Av denne oppskriften fikk jeg 6 glass og en liten bolle med pannacotta.


(BJØRNEBÆR) COLULIS:
Tin frosne bær etter eget ønske med melis eller sukker. Mos det med en stavmikser, og sil bærene. Ha evt i bittelitt vann hvis den blir for tykk. Ferdig. Hell coulisen på pannacottaen før servering.


Mmmmmm...! En enkel og veldig god dessert. En klar vinner!

Ingen kommentarer: