lørdag 6. november 2010

Kanelboller

Jobb & helg = jobbhelg..

Men i dag skal jeg ikke på jobb før 16, så da er det lurt å gjøre det beste ut av dagen før den tid. Jeg sto opp tidlig, dusja, støvsugde huset, spist en sein frokost og nå har jeg bakt kanelboller.

De ble bakeri-store og gode så jeg tenkte jeg kunne dele oppskriften med dere:

KANELBOLLER:
50 g gjær
150 g margarin
5 dl melk
1/2 ts salt
1 1/2 dl sukker
1 1/2 l hvetemel (bruk litt av dette til da du skal elte og kjevle ut deigen)
......................

Smør
Sukker
Kanel
......................

Smelt margarin i en kjele. Bland inn melken. Husk at det skal være 37 grader så deigen får heve riktig. Bland margarin og melken med gjær i en kjøkkenmaskin. Jeg bruker K-visp til å blande alt sammen. Bland inn salt, sukker og hvetemel. La deigen elte i 5 minutter (best med eltekrok) før den heves til dobbelt str. Kjevl ut deigen til en avlang firkant, smør på smør, dryss på kanel og sukker, rull og del opp. Legg de på stekeplate med bakepapir. Pensles med egg, og dryss på perlesukker. Etterheves til de blir store og fine. Stekes i 5-10 minutter på 225 grader.

Ha en fin helg:)

Ingen kommentarer: